Monday 27 September 2010

Dragi prieteni - Yahoo e FAIL!!!

Atăzi spunem NU, de astăzi vreau să nu-l mai văd... nu mai vreau yahoo!!! Spunem nu către yahoo! asta e campania mea de azi. De ceva timp mă tot chinui cu produse aiurea precum yahoo mail şi mai ales yahoo messenger. Să le luăm frumos pe rând.

Yahoo mail. Aveţi în faţa voastră un produs acceptabil, dar muuuuult inferior Google mail. Ce poti face în Gmail si in yahoo nu?
  • IMAP si POP3 - adică gratis şi fără probleme (mari) să foloseşti un alt program decât mediul de browser pe care ţi-l dă serviciul. E drept că eu nu folosesc deoarece o parte dintre serviciile de la Google nu merg corespunzător astfel (ca si Priority Inbox, deşi cred că sunt workarounds pentru asta).
  • Spam - serios, pe yahoo primesc cca 6-8 spam-ui în inbox pe zi, pe gmail maxim 1 pe lună. Şi Gmail mai poate fi dresat. Adică dacă un mail din inbox care trebuia să fie la spam, îl trimit la spam, Gmail învaţă ca un elev cuminte şi filtrează mai bine spam-urile. Acelaşi lucru lasă de dorit la yahoo.
  • Priority Inbox - Ce e şi mai şmecher e că de puţin timp Google a face ca algoritmi ce filtrează spam-ul sa-ţi indice mail-urile importante, ca să şti ce să citeşti prima dată. FOARTE util dacă primeşti multe mail-uri.
  • Nu-ţi trânteşte reclame în faţa. [EDIT] Da, sunt reclame şi la Gmail, dar sunt foarte subtile şi nu-ţi taie jumate din ecran. Plus că în general sunt mai relevante.
  • Mult mai simplu de navigat.
  • [EDIT] Threads. Nu cred că am uitat să menţionez thread-uri. Hai să luăm un caz comun al unei conversaţii pe mail. X îi trimite un mail catre un mailing list cu mai mulţi useri. Y Răspunde, Z pune şi el o întrebare, şi mai apoi X mai trimite un mail cu răspunsul. Cum vor arăta cele 4 mailuri în inbox? Păi în yahoo vor fi 4 mailuri, primul va avea un titlu iar celelalte vor fi găsite cu un Re: în faţa acestuia. In GMail, va aparea 1 singur mail, cu toate cele 4 mail-uri puse în el una după alta ca şi o conversaţie de pe un forum. De asemenea cănd se răspunde la un mail, mail-ul precedent este copiat şi adaugat celui nou. Textul copiat este in Gmail ascuns sub un link mic pe care scrie -show quoted text-, şi astfel conversaţia poate fi urmărită corespunzător ocupând în acelaşi timp mai puţin loc in inbox.
  • Şi aşa mai departe.
De astăzi nu mai îmi verific mail-ul de yahoo. Mă uit să vad dacă îl pot pune să raspundă automat la email-uri sau ceva, dar altfel nu mai intru pe acel site infect.

Yahoo messenger. Aici incepe distracţia cu un FFFFFFFFFFUUUUUUUUUUU. Tind să cred că acei oameni care au proiectat acest program şi protocol au gândit tot proiectul timp de 10 minute pe un şervetel la un restaurat, au scris codul de mână şi au şters după aceea toate liniile cu erori ca să compileze.

Programul numit yahoo messenger sincer nu îl mai folosesc de mult din cauza reclamelor care mi le comunica în permanenţă. Momentan folosesc Pidgin în Linux şi Digsby în windows. Dintre cele doua Digsby funcţionează puţin mai bine. Protocolul de la yahoo în schimb e o varză totală din urmatoarele motive:
  • Nu e standardizat - se schimbă de la o versiune la alta fapt care face ca toţi cei ce folosesc alte programe decat cel al firmei trebuie să aştepte cam o zi până când este emulat de catre third parties.
  • Transferul de fişiere n-a mers nici o dată bine, şi cand foloseam programul cel recomandat făcea fiţe.
  • Nu se prinde când îţi pică netu. Deci dacă cineva încearcă să-ţi trimită un mesaj, şi ţie iţi cade netu (sau messu, că există o relaţie foarte suspectă între cele două) mesajul e pierdut în neant, şi pentru că atât de multă lume are încredere în mess, au senzaţia că tu trebuie să fi primit mesajul, astfel eşti un nesimţit pentru că nu le răspunzi. Mai mult de cât atât, nici daca tu trimiţi mesajul şi netu e jos nu se prinde şi nu te anunţă că n-ai putut trimite.
  • Din ceva motiv, aceste probleme nu par să aibă relevanţă pentru cei din firmă, a caror singur scop e să facă ciudăţenii precum imvironments (nu voi înţelege acele chestii nici o dată) şi emoticoane animate ciudate.
  • Mass-uri. E drept că aici nu firma e de vină, ci evoluţia societaţii româneşti care trimite mesaje cu pupici la toată lumea. Serios, acuma daca trimiteţi mass-uri urmăriţi urmatoarele reguli de bază:
    • Merită trimis massul? de obicei nu.
    • Dacă e important, trimite-l doar la cei pentru care e important.
    • Învaţă să foloseşti emailuri. Mult mai stabile şi mai standardizate.
Ce putem face în privinţa asta? Google Talk! Google talk rezolvă toate problemele de mai sus (exceptând transferuri de fisiere, care sincer n-am avut nevoie nici o dată să le trimit pe GTalk, şi deci nu ştiu cum reacţionează). Pe lângă faptul că GTalk se integrează mult mai bine cu Gmail şi cu toate celelalte servicii de la Google (eu de exemplu folosesc Google: mail, talk, reader, wave(rar), calendar, docs, blogspot, picasa, youtube etc...), e standardizat încă dinaintea apariţiei. Google Talk foloseste protocolul XMPP, protocol deschis. Ce este cel mai genial la acest protocol e că poate comunica şi cu alte servere ce functionează pe baza XMPP. De exemplu am un prieten ce şi-a instalat un astfel de server acasă şi vorbeşte cu mine, care eu sunt pe GTalk. Suportă şi Gtalk video & audio chats şi dacă vrei iţi păstrează arhiva de mess pe gmail (nu ştiu de câte ori am pierdut-o pe cea de la yahoo). Legat de faptul că se prinde când pică netul sunt 2 lucruri de menţionat: 1) verifică mult mai des conexiunea + 2) te anunţă dacă mesajul nu a putut fi trimis.

Dar... toata lumea foloseste yahoo. Şi? cu ce mă consolează asta... toată lumea foloseste windows furat, toata lumea foloseşte office furat, toată lumea foloseşte Facebook (aici nu comentez aşa tare, ca produsul e chiar bine făcut, deşi eu nu sunt interesat), toată lumea poate să folosească orice produs, dar asta nu îl face de calitate. Mess-ul il voi folosi în continuare doar pentru că toată lumea îl foloseşte şi nu ştie că există altceva mai bun şi mai stabil, dar pentru conversaţii serioase... GTalk sau eventual Skype (trebuie să-l instalez iară). Pentru conversaţii şi mai serioase, email-uri, evident de pe Gmail.

Deci? ce am învăţat azi?
  1. Yahoo mail nu merită efortul când există ceva mai bun acolo.
  2. Yahoo messenger e un produs eşuat şi demn de milă.
  3. Citiţi-vă email-urile... SERIOS, după ce terminaţi de citit postul (nu mai e mult) treceţi la email-uri.
Sper că aţi rămas cu câte ceva după acest monolog. O noapte plăcută în continuare.

    3 comments:

    1. 1.Pe Gmail eu primesc mai mult spam decat pe Yahoo. Ceva gen lunar 3-400 pe Gmail, si lunar 10 pe Yahoo. Desi yahoo folosesc sa ma inscriu pe majoritatea siteurilor dubashe. Dar oricum in amandoua imi intra in spam direct, asa ca no problems there.
      2. Mult mai simplu de navigat - chestie de obisnuinta. Eu is obisnuit cu yahoo mail si nu am probleme.
      3. Reclame am la fel de multe in Gmail ca in Yahoo Mail (AdBlock).
      Yahoo Messenger sunt de acord ca e destul de shitty. Dar Gtalk are un mare dezavantaj: am 3 persoane in lista de contacte. Pe mess am 300. And hell is going to freeze over twice before I convince that many people to change.
      Si rolul imviromentsurilor: customization dude. Stii ca is mare fan :))
      Dar pt absenta POP3 si IMAP sunt foarte suparat si eu pe Yahoo X(.
      Btw, o sa mai folosesti messul? Daca nu sa imi zici sa iti unesc contul de pe Gtalk cu cel de pe mess in Digsby :D

      ReplyDelete
    2. Dupa o discuţie scurtă cu roli am clarificat urmatoarele:
      1. Eu vorbeam de spam-ul care intra in inbox, el de spam-ul care intra la spam. Ala sincer nici nu il observ, si se sterge singur... cel din inbox e problematic.
      2. Bine... acolo e parerea mea... da chiar nu-mi place cum e organizat yahoo-ul... prea aglomerat
      3. Nu toata lumea foloseste AdBlock, şi cred că ar fi trebuit sa-l menţionez, da eram prea nervos cănd scriam post-u : D
      Şi da, intru cu ambele conturi în acelaşi client şi în Pidgin şi în Digsby, nu cred că am descărcat vreodata clientu de la Gtalk, da pică MUUULT mai des ăla de la yahoo.

      ReplyDelete
    3. Chiar vroiam sa scriu si eu un post zilele astea ca o comparatie intre Gmail si Yahoo mail. De multa vreme folosesc Gmail ca adresa de mail pe care o verific regulat si imi place foarte mult si cum e organizat, ce ofera si partea cu grupatu mailurilor, chestie ce ma enerva pe yahoo, mai ales cand eram in grupu de la facultate unde deschidea unu un subiect si alti 20 comentau degeaba. Acum toate mailurile le primesc pe gmail (mai putin cele de pe yahoo, ca n-am yahoo plus sa import mailuri de acolo), filtrate... Nu prea mai intru pe yahoo mail.

      ReplyDelete